REGULAMIN CMENTARZY KOMUNALNYCH W ŁAGIEWNIKACH, LIGOCIE WIELKIEJ, SIENIAWCE i SŁUPICACH
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Cmentarze komunalne na terenie Gminy Łagiewniki stanowią mienie Gminy Łagiewniki.
- Administrowaniem cmentarza zajmuje się Administrator.
§ 2.
- Cmentarze jako miejsce spoczynku osób zmarłych, są miejscem pamięci i wymagają szczególnej troski i opieki osób na nim przebywających. Osoby przebywające na terenie cmentarzy zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym.
- Cmentarze otwarte są przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia.
- Ceremonie pogrzebowe odbywają się w dni powszednie od godziny 9:00 do 18:00, a w soboty od godz. 10:00 do 16:00.
§ 3.
- Do stałego wjazdu na teren cmentarzy upoważnione są pojazdy służb komunalnych związanych z administracją i zarządzaniem cmentarzem, Policja, Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna, Prokuratura, Inspekcja Sanitarna.
- W pozostałych przypadkach wjazd na teren cmentarzy możliwy jest jedynie po uprzednim uzyskaniu zgody Administratora cmentarza.
Rozdział 2.
MIEJSCA POCHÓWKÓW
§ 4.
W biurze administratora cmentarzy, prowadzona jest ewidencja zmarłych pochowanych na cmentarzach komunalnych i ewidencja miejsc zarezerwowanych.
§ 5.
Wskazanie miejsca pochówku na podstawie protokołu lokalizacji i przekazania placu pod grób stanowiącego zał.nr1 oraz udostępnienie obiektów cmentarnych, niezbędnych do przyjęcia zwłok do pochowania na cmentarzu, jak też do innych spraw związanych z działalnością cmentarza, odbywa się w biurze administratora cmentarza w dni urzędowania.
§ 6.
Przedsiębiorcy świadczący usługi pogrzebowe zobowiązani są do:
- uzgodnienie z administratorem cmentarzy daty i godziny planowanego pochówku oraz korzystania z pomieszczeń cmentarnych,
- uporządkowania terenu wokół miejsca pochówku po wykonaniu usługi,
- wykonanie czynności pogrzebowych wymaga zgłoszenia administratorowi cmentarza, co najmniej na 1 dzień przed terminem pochówku.
§7.
- Kolejność pochówków i usytuowanie grobów na cmentarzu musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza, z zachowaniem wymiarów i odstępów, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.
- Przekształcenie grobu ziemnego w grób murowany może nastąpić tylko za zgodą administratora cmentarza, o ile pozwolą na to warunki terenowe (gruntowe).
Rozdział 3.
URZĄDZANIE KWATER GRZEBALNYCH - GROBÓW I ICH UTRZYMANIE
§ 8.
Dysponentem wszystkich miejsc grzebalnych, pod wszystkie kategorie grobów, jest administrator cmentarzy.
§ 9.
Na podstawie planu zagospodarowania cmentarzy sporządzany jest szczegółowy plan rozmieszczenia kwater grzebalnych, na których urządzane są groby.
§ 10.
Wszelkie prace ziemne, kamieniarskie, budowlane i renowacyjne wykonywane na terenie cmentarzy, zarówno przez podmioty gospodarcze jak i fizyczne, winne być prowadzone zgodnie z uzgodnieniami pisemnymi poczynionymi z administratorem cmentarzy.
§ 11.
- Przed ustawieniem nagrobka należy przedstawić u administratora cmentarza szkic nagrobka z jego wymiarami w dwóch egzemplarzach, w celu uzyskania zgody i potwierdzenia zgodności wymiarów nagrobka z powierzchnią grobu zgodnie z wnioskiem stanowiącym zał.nr 2.
- Wszelka zabudowa grobu, tj. łączna powierzchnia nagrobka i zagospodarowanego terenu przylegającego, nie może przekraczać granic powierzchni grobu. Jako obowiązujące, przyjmuje się minimalne wymiary grobów określone w przepisach szczególnych. Odstępy (przejścia) między grobami są ciągami pieszymi i nie mogą być zabudowane bez zgody administratora cmentarza.
§ 12.
Sadzenie drzew i krzewów, ustawianie ławek, ogrodzeń oraz innych elementów małej architektury może nastąpić tylko po wcześniejszym pisemnym uzgodnieniu z administratorem cmentarza na podstawie wniosku stanowiącego odpowiednio zał .nr 3 i zał.nr 4
Rozdział 4.
PRAWO DO GROBU
§ 13.
- W przypadku niewniesienia zastrzeżenia przeciw ponownemu użyciu grobu wraz z opłatą przewidzianą za pochowanie zwłok, grób przeznacza się do likwidacji lub ponownego użycia do pochówku.
- Likwidacja grobu lub użycie go do ponownego pochówku winno być poprzedzone informacją umieszczoną na grobie, na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.
- Zastrzeżenie i właściwą opłatę liczoną wstecz, tj. od daty upływu ważności poprzedniej opłaty, można wnieść do czasu zlikwidowania grobu lub użycia go do ponownego pochówku.
- Z czynności związanych z likwidacją grobu pracownik administracji cmentarza sporządza protokół, który przechowuje w dokumentacji cmentarnej.
- Przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do chowania zwłok w grobach murowanych przeznaczonych do pomieszczenia zwłok więcej niż jednej osoby, a także do chowania urn zawierających szczątki ludzkie powstałe w wyniku spopielenia zwłok.
Rozdział 6.
OPŁATY ZA KORZYSTANIE Z CMENTARZA
§ 14.
Korzystanie z cmentarzy komunalnych jest odpłatne, na zasadach określonych w załączniku do przedmiotowej uchwały.
§ 15.
Opłaty pobiera administrator cmentarza.
ROZDZIAŁ 7.
POSTANOWIENIA PORZĄDKOWE
§ 16.
Na terenie cmentarzy zabrania się:
- zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca;
- przebywania w stanie nietrzeźwości;
- żebractwa;
- prowadzenia działalności gospodarczej bez wiedzy i zgody administratora cmentarza;
- ustawiania nagrobków i montażu płyt nagrobnych oraz dokonywania nasadzeń drzew i krzewów, ustawiania płotków, ogrodzeń ławek poza obrysem grobu i bez pisemnej zgody administratora cmentarza;
- ustawiania ławek oraz innych elementów ozdobnych na przestrzeni między mogiłami utrudniających dojście do grobów innym osobom;
- ustawianie oraz wywieszanie reklam;
- wysypywanie odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone;
- niszczenia urządzeń cmentarnych, nagrobków i zieleni;
- wprowadzaniem zwierząt, za wyjątkiem psów przewodników.
§ 17.
- W celu wykonania usługi pogrzebowej, cmentarnej, budowlanej lub kamieniarskiej administrator cmentarza umożliwia wjazd na teren cmentarza pojazdami mechanicznymi.
- Kierujący pojazdami mechanicznymi, poruszającymi się po ciągach pieszo-jezdnych cmentarza, zobowiązani są zachować szczególną ostrożność, zastosować się do istniejącej organizacji ruchu, nie zakłócać ceremonii pogrzebowej oraz nie tarasować ciągów komunikacyjnych.
§ 18.
Dysponent miejsca grzebalnego i miejsc rezerwowanych zobowiązany jest do stałego utrzymywania czystości i porządku tego miejsca oraz przyległego terenu.
§ 19.
- Cmentarze utrzymywane są jako tereny zielone o założeniu parkowym, a znajdująca się na nich zieleń podlega ochronie przed zniszczeniem.
- Samowolne ustawianie ławek oraz innych elementów ozdobnych przez dysponenta grobu w ciągu pieszym i wykraczającym poza teren grobu, może skutkować usunięciem przez administratora cmentarza.
Rozdział 8.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20.
Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania cmentarzy można kierować do administratora.
DRUKI DO POBRANIA
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4