Załącznik Nr 5 do protokołu Nr XII/2020
z Sesji Rady Gminy Kruklanki
z dnia 22 stycznia 2020 r.
UCHWAŁA NR XII/110/2020
RADY GMINY KRUKLANKI
z dnia 22 stycznia 2020 r.
w sprawie regulaminu korzystania z cmentarza komunalnego w Kruklankach
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 13 i art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, 1309, 1571, 1696, 1815) oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2019, poz. 1473) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się regulamin korzystania z cmentarza komunalnego w Kruklankach, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kruklanki.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Jerzy Piniaha
Załącznik do Uchwały Nr XII/110/2020
Rady Gminy Kruklanki
z dnia 22 stycznia 2020 r.
Regulamin korzystania z cmentarza komunalnego w Kruklankach
Rozdział 1
Informacje ogólne
§ 1.
- Cmentarzem komunalnym jest cmentarz położony przy ul. 22 Lipca w Kruklankach.
- Cmentarz komunalny w Kruklankach stanowi własność Gminy Kruklanki.
- Zarządcą cmentarza komunalnego jest Wójt Gminy Kruklanki.
§ 2.
- Grzebanie zmarłych odbywa się według kolejności miejsc i zgodnie z planem zagospodarowania cmentarza.
- Wymaga się, aby wykonanie czynności pogrzebowych na cmentarzu, było zgłoszone Zarządcy co najmniej na 1 dzień przed terminem pochówku.
§ 3.
Prace ziemne, budowlane i kamieniarskie mogą być wykonywane od poniedziałku do soboty za wyjątkiem dni świątecznych, po uprzednim powiadomieniu Zarządcy cmentarza.
Rozdział 2
Pochówki
§ 4.
- Podmiot uprawniony do pochowania zwłok zobowiązany jest do:
- złożenia w Urzędzie Gminy w Kruklankach dokumentów określonych przepisami prawa;
- uzgodnienia z Zarządcą cmentarza miejsca złożenia zwłok lub szczątków;
- wniesienia obowiązujących opłat za korzystanie z cmentarza.
- W imieniu osoby lub instytucji uprawnionej do pochowania zwłok lub szczątków, stronę formalną w pełnym zakresie może dopełnić upoważniony przez te osoby podmiot gospodarczy wykonujący usługę pogrzebową.
§ 5.
Podmiot gospodarczy wykonujący usługę pogrzebową i/lub usługę cmentarną zobowiązany jest do:
- uzgodnienia z Zarządcą daty i godziny planowanego pochówku, ekshumacji, prac związanych z montowaniem i zdemontowaniem nagrobka;
- okazania dowodu uiszczenia obowiązujących opłat;
- uporządkowania terenu wokół miejsca pochówku, ekshumacji, prac związanych z montowaniem i zdemontowaniem nagrobka, a po wykonaniu usługi - wywiezieniu nadmiaru ziemi i odpadów budowlanych pozostałych po wykonanych pracach.
Rozdział 3
Rodzaje grobów, opłaty i likwidacja
§ 6.
- Na cmentarzu urządza się groby:
- ziemne i murowane;
- dziecięce;
- pojedyncze i pojedyncze głębinowe;
- podwójne i podwójne głębinowe;
- wielostanowiskowe.
- Usytuowanie grobu musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza oraz z zachowaniem jego wymiarów, określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków.
- Podmiot dokonujący wykonania grobu składa oświadczenie o spełnieniu warunku określonego w ust. 2.
§ 7.
- Miejsca grzebalne podlegają opłatom za użytkowanie.
- Pokładne – to opłata składana Zarządcy cmentarza w chwili powstania nowego grobu lub użycia miejsca w grobie głębinowym, przyznająca prawo do użytkowania tego miejsca przez okres 20 lat, w tym także do stawiania nagrobków za zgodą Zarządcy.
- Istnieje możliwość rezerwacji miejsca na cmentarzu.
- Wysokość opłaty za rezerwację miejsca na cmentarzu jest równa wysokości pokładnego.
- Prolongata – to ponowna opłata za prawo do użytkowania miejsca na cmentarzu, składana Zarządcy cmentarza po upływie 20 lat od dnia ostatniego pochówku w danym miejscu.
- Istnieje możliwość odnowienia pokładnego na kolejnych 20 lat lub inny – krótszy – uzgodniony z Zarządcą cmentarza okres.
- Przez opłatę zwaną pokładnym, rezerwacją lub prolongatą nie nabiera się praw własności do opłaconego miejsca, a jedynie staje się jego użytkownikiem.
§ 8.
- Wysokość opłat związanych z pochówkiem zmarłych na cmentarzu komunalnym w Kruklankach, określa Wójt stosownym Zarządzeniem.
- W przypadku wygaśnięcia prawa do grobu, grób kwalifikuje się do likwidacji zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
- W terminie 12 miesięcy przed planowaną likwidacją grobu, na grobie, na tablicy informacyjnej cmentarza oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Kruklankach umieszcza się informację o przeznaczeniu grobu do likwidacji.
§ 9.
Szczątki zwłok wydobyte przy kopaniu grobu będą chowane w tym samym miejscu, w którym zostały znalezione.
§ 10.
Miejsce po ekshumacji pozostaje do dyspozycji Zarządcy cmentarza bez zwrotu opłaty 20-letniej, chyba że dysponent grobu zastrzeże sobie do niego prawo wnosząc opłatę jak za rezerwację tego miejsca, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia ekshumacji.
Rozdział 4
Zasady ustawiania nagrobków i wykonywania murowanych grobów
§ 11.
Na grobach można ustawić nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu albo usypywać ziemię w postaci pagórka nad grobem.
§ 12.
O ustawieniu nagrobka i jego wyglądzie decydują osoby uprawnione do grobu lub rodzina zmarłego.
§ 13.
Wszelkie zagospodarowanie otoczenia grobu (nasadzenia i utwardzenie placu wokół grobu) oraz ustawienie nagrobka i wykonanie murowanego grobu możliwe jest po uzyskaniu zezwolenia Zarządcy.
§ 14.
Zezwolenie na wykonanie robót wydaje się każdorazowo na jeden ściśle określony grób ziemny lub murowany.
§ 15.
Zezwolenie wydaje się wyłącznie na roboty i miejsca, za które uregulowane zostały wszelkie wymagane opłaty.
§ 16.
W przypadku prac przy kilku obiektach wymagane jest odrębne zezwolenie na każdy z nich.
§ 17.
W przypadku prowadzenia robót związanych z budową grobu murowanego na wykonawcy ciąży obowiązek zabezpieczenia terenu objętego wykopem. Ponadto wykonawca zobowiązany jest do uprzątnięcia miejsca prowadzenia prac, usunięcia gruzu i wszystkich zbędnych materiałów pozostałych po robotach.
§ 18.
Zakończenie robót, o których mowa w § 14 wymaga zgłoszenia do Zarządcy cmentarza.
Rozdział 5
Wjazd na cmentarz
§ 19.
- Na cmentarzu, ogranicza się do niezbędnego minimum ruch wszelkich pojazdów mechanicznych.
- Osoby wyjeżdżające z cmentarza zobowiązuje się do zamknięcia bramy wjazdowej.
Rozdział 6
Ustalenia dodatkowe
§ 20.
Bez uzyskania zgody Zarządcy cmentarza, zakazuje się dokonywania następujących czynności:
- prac kamieniarskich i budowlanych;
- wjeżdżania pojazdami mechanicznymi;
- prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej czy zarobkowej;
- przenoszenia lub zabierania z cmentarza jakichkolwiek elementów jego wystroju;
- utwardzania gruntu wokoło grobów w sposób uniemożliwiający lub utrudniający spływ wód opadowych, ustawiania ławek.
§ 21.
Na terenie cmentarza komunalnego zabrania się:
- zastawiania pojazdami dróg i alejek, uniemożliwiającego przejście lub przejazd innym;
- wnoszenia i wynoszenia – transportowania elementów nagrobkowych, budowlanych i innych akcesoriów przez ogrodzenie cmentarza, z pominięciem bram i furtek.
Przejścia między grobami mogą być zagospodarowane wyłącznie za zezwoleniem Zarządcy cmentarza oraz na warunkach przez niego określonych.
§ 23.
Zarządca cmentarza ma prawo zobowiązać dysponenta grobu, który wykonuje zagospodarowanie grobu i jego otoczenia niezgodnie z regulaminem cmentarza do przywrócenia stanu pierwotnego.
§ 24.
Zagospodarowanie otoczenia grobu wykonane niezgodnie z regulaminem oraz utrudniające przejazdy i przejścia pomiędzy grobami, będą usuwane przez Zarządcę cmentarza bez decyzji i informowania dysponenta grobu o zaistniałym fakcie.