REGULAMIN CMENTARZA KOMUNALNEGO
(uchwała Rady Miejskiej w Dobczycach nr XLII/358/2022 z 28 lutego 2022)
§ 1.
- Cmentarzami komunalnymi na terenie gminy Dobczyce są:
- cmentarz w Dobczycach przy ul. Kazimierza Wielkiego;
- cmentarz w Dobczycach przy ul. Garncarskiej.
- Zarządzanie i utrzymanie cmentarzy komunalnych należy do Burmistrza Gminy i Miasta Dobczyce (zwanego dalej: „administratorem”). Burmistrz może administrować cmentarzami samodzielnie albo powierzyć administrowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Do zakresu działań administratora należy w szczególności:
- bieżące utrzymanie cmentarzy komunalnych, to jest: wywóz śmieci, utrzymanie porządku w alejach między kwaterami, utrzymanie terenów zielonych,
- zapewnienie ciągłego dopływu wody do punktu czerpalnego na cmentarzu (z wyjątkiem okresu zimowego),
- bieżące utrzymanie kaplicy cmentarnej przy ulicy Garncarskiej,
- bieżące utrzymanie szaletów mieszczących się na terenie cmentarza,
- bieżąca naprawa ogrodzeń i innych urządzeń cmentarnych,
- prawidłowe chowanie zmarłych,
- wydawanie zezwoleń na ustawianie pomników, nagrobków i budowę grobowców na cmentarzu.
- Załatwianie spraw formalno-organizacyjnych celem pochowania zwłok, jak również innych związanych z działalnością cmentarzy, odbywa się w biurze administratora (Urzędzie Gminy i Miasta Dobczyce, Referat Gospodarki Komunalnej, ul. Rynek 26) w dniach i godzinach urzędowania.
§ 2.
- Cmentarze komunalne otwarte są codziennie w godzinach od 700 do 2000, a w dniach 1 i 2 listopada — całą dobę.
- Na terenie cmentarzy komunalnych należy zachować się zgodnie z powagą miejsca.
- Na terenie cmentarzy komunalnych zabrania się wprowadzania zwierząt, za wyjątkiem psa przewodnika osoby niewidomej i psa asystującego osoby niepełnosprawnej.
- Na terenie cmentarzy komunalnych zakazuje się dokonywania następujących czynności bez zgłoszenia i zgody administratora:
- ustawiania ławek, ogrodzeń i tym podobnych,
- sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów,
- wjazdu pojazdów, poza pojazdami do przewozu zwłok,
- prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej czy zarobkowej,
- wykonywania prac kamieniarskich, budowlanych i brukarskich.
§ 3.
- Na cmentarzach komunalnych urządza się następujące rodzaje grobów:
- ziemne:
- pojedyncze,
- podwójne (rodzinne),
- murowane:
- pojedyncze,
- podwójne (rodzinne),
- nisze urnowe (w kolumbariach).
- ziemne:
- Administrator wskazuje miejsce pochówku na cmentarzach komunalnych według bieżącej kolejności, na kwaterach aktualnie użytkowanych, i dokonuje rezerwacji miejsc na wniosek osób zainteresowanych (jedno miejsce obok pochowanego członka rodziny).
- Administrator w zezwoleniu na pochowanie wskazuje usytuowanie grobu.
- Na cmentarzu komunalnym przy ul. Kazimierza Wielkiego pochówki mogą odbywać się wyłącznie do grobów już istniejących, miejsc zarezerwowanych lub odzyskanych po grobach zlikwidowanych, co do których nie wniesiono zastrzeżeń.
§ 4.
- Na cmentarzach komunalnych dopuszcza się możliwość zmiany nagrobka, a także — na wniosek osoby zainteresowanej — możliwość przebudowy grobu ziemnego na grób murowany, jeżeli nie jest to sprzeczne z przepisami o ochronie zabytków i pozwalają na to warunki terenowe.
- Elementy nagrobka powstające w drodze przebudowy powinny być dostosowane do istniejącego na cmentarzu otoczenia: historycznej kompozycji urbanistycznej, skali gabarytów, podziałów architektonicznych, wzajemnych proporcji.
§ 5.
- Wszelkie prace budowlane, renowacyjne i brukarskie wykonywane na terenie cmentarzy komunalnych przez osoby fizyczne i inne podmioty wymagają wcześniejszego zgłoszenia i uzyskania zezwolenia administratora.
- Administrator wydaje każdorazowo zezwolenie na prace na jeden ściśle określony grób. W przypadku prac przy kilku grobach wymagane jest odrębne zezwolenie na każdy grób. Zezwolenie na wykonywanie prac zachowuje ważność przez 30 dni kalendarzowych od daty wydania.
- Roboty na terenie cmentarza mogą być wykonywane tylko przez dysponentów miejsc pochówku, którzy dopełnią wymaganych regulaminem formalności; dysponenci mogą wykonywać roboty we własnym zakresie lub zlecać je wybranym przez siebie wykonawcom.
- W celu uzyskania zezwolenia administratora na wykonanie prac należy przedłożyć:
- pisemny wniosek dysponenta grobu zlecającego prace, wskazujący termin i zakres robót oraz ich wykonawcę,
- zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeżeli jest ona wymagana odrębnymi przepisami,
- dowód dokonania stosownej opłaty, zgodnie z obowiązującym cennikiem opłat.
- Prace kamieniarskie mogą odbywać się od poniedziałku do soboty w godzinach od 800 do 1800 z wyjątkiem dni wolnych od pracy w rozumieniu Ustawy o dniach wolnych od pracy i 2 listopada. Prace te powinny być wykonywane w sposób niezakłócający funkcjonowania cmentarza.
- Zakres robót nie może wykraczać poza granice miejsca pochówku, którego dotyczy zezwolenie na wykonanie prac.
- Administrator może monitorować i kontrolować prace w trakcie ich realizacji w zakresie zgodności ich wykonywania z regulaminem i zezwoleniem na wykonanie prac.
- Zakończenie robót wymaga zgłoszenia administratorowi w celu odbioru, którego dokonuje się w obecności wykonawcy robót najpóźniej w terminie jednego dnia roboczego od dnia zgłoszenia.
- Wykonawca prac związanych z budową grobów murowanych oraz budową nagrobków po ich zakończeniu zobowiązany jest niezwłocznie uprzątnąć teren i wywieźć gruz, ziemię oraz inne pozostałości po robotach ziemnych i budowlanych.
- Zabrania się pozostawiania gruzu, ziemi i innych pozostałości po robotach ziemnych i budowlanych na terenie cmentarza i w jego bezpośredniej okolicy, jak również wyrzucania ich do pojemników na śmieci.
§ 6.
- Prawo do miejsca pochówku (rezerwacja) i do nienaruszalności istnienia grobu powstaje po uiszczeniu stosownej opłaty.
- Opłata prolongacyjna za udostępnienie miejsca pod wykonanie pochówku powinna być dokonana najpóźniej w ostatnim roku kalendarzowym, w którym upływa okres bieżącej opłaty. Dla terminów upływających w miesiącach październik, listopad i grudzień tego roku obowiązek dokonania wpłaty może być przesunięty do marca kolejnego roku kalendarzowego. Opłaty dokonuje się bez wezwania administratora cmentarza.
- Administrator corocznie dokonuje przeglądu grobów ziemnych starszych niż 20 lat, co do których nie wniesiono zastrzeżeń ani nie uiszczono ponownej opłaty w celu kwalifikacji do ponownego chowania zmarłych.
- Przeznaczenie grobu do ponownego chowania zmarłych musi być poprzedzone informacją umieszczoną na grobie i na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy i Miasta Dobczyce w okresie od lipca do grudnia, co najmniej sześć miesięcy przed terminem likwidacji.
- Po przeznaczeniu grobu do ponownego chowania zmarłych dotychczasowy dysponent miejsca pochówku zobowiązany jest do usunięcia nagrobka. W przypadku nieusunięcia przez dysponenta nagrobka administrator wykona prace we własnym zakresie.
- Groby ziemne po ekshumacji przechodzą do dyspozycji administratora i mogą być przydzielone do pochówku innej osoby.
CENNIK OPŁAT NETTO ZA USŁUGI CMENTARNE NA CMENTARZACH
(uchwała Rady Miejskiej w Dobczycach nr XLII/359/2022 z 28 lutego 2022)
LP | Usługa | Cena PLN | ||
1. | Opłata za miejsce, prolongowanie użytkowania miejsca na kolejny okres (także przy przeniesieniu uprawnień do dysponowania grobem) | |||
A. | pod grób ziemny, na 20 lat | |||
a. | pojedynczy (2,2 × 1,1 m) | 550 | ||
b. | podwójny (2,2 × 1,6 m) | 650 | ||
B. | pod grób murowany (piwnicę), na 50 lat | |||
a. | pojedynczy (2,45 × 1,2 m) | 1300 | ||
b. | podwójny (2,45 × 2,0 m) | 2000 | ||
C. | w kolumbarium (nisza urnowa) | |||
a. | na 30 lat | 4000 | ||
b. | na 50 lat | 6000 | ||
c. | na 99 lat | 8000 | ||
2. | Wykopanie i zasypanie grobu ziemnego do pochówku/ekshumacji wraz z usypaniem mogiły | |||
A. | dziecka do lat 12 | |||
a. | do głębokości 1,7 m | 350 | ||
b. | powyżej głębokości 1,7 m | 500 | ||
B. | dorosłego i dziecka po ukończeniu 12 lat | |||
a. | do głębokości 1,7 m | 550 | ||
b. | powyżej głębokości 1,7 m | 700 | ||
C. | urny z prochami | |||
a. | do głębokości 1,7 m | 275 | ||
b. | powyżej głębokości 1,7 m | 350 | ||
3. | Otwarcie i zamknięcie płyty grobu murowanego (piwnicy) do pochówku/ekshumacji | 400 | ||
4. | Otwarcie i zamknięcie płyty niszy urnowej do pochówku/ekshumacji | 100 | ||
5. | Uporządkowanie grobu po pogrzebie | 50 | ||
6. | Inne opłaty | |||
A. | Udostępnienie kaplicy cmentarnej do odprawienia ceremonii pogrzebowej | 200 | ||
B. | Zezwolenie na wykonywanie prac przy grobie (ważne 30 dni od daty wystawienia) — związane z czynnościami kancelaryjnymi i terenowymi administratora cmentarza w ramach monitorowania i kontroli prac budowlanych, renowacyjnych lub brukarskich. | 250 | ||
C. | Wykonanie prac przy grobie bez zezwolenia lub uzgodnienia z administratorem cmentarza — związane z czynnościami kancelaryjnymi i terenowymi administratora cmentarza zmierzającymi do poszukiwania wykonawcy, z korespondencją z wykonawcą i dysponentem, monitorowaniem i kontrolą prac budowlanych, renowacyjnych i brukarskich, czynnościami administratora cmentarza zmierzającymi do przywrócenia stanu poprzedniego lub zgodnego z prawem. | 400 | ||
D. | Udostępnienie gruntu sąsiadującego z grobem pod urządzenie rabatki, ustawienie ławki itp., za każdy rozpoczęty 1 m2 i każdy rozpoczęty rok | 50 |